Chefs uit de cateringsector, hotelscholen en Nederland waaronder Sergio Herman maken voortaan deel uit van het onderzoeksteam van NorthSeaChefs. Het mission statement van NorthSeaChefs is bekend: duurzaam gebruik van onbekende en onbeminde Noordzeevis – gevangen door Belgische vissers – verbeteren zodat eveneens volgende generaties daarvan kunnen genieten. Vanaf dit jaar onderschrijven dubbel zoveel leden van NorthSeaChefs die gedachte met hun onderzoek.

nsc-2018-Footer-B600
Rudi Van Beylen, Sergio Herman, Syrco Bakker, Filip Claeys

Versnelling hoger en grens over
Met een nog groter aantal chefs uit zowel horeca, catering en onderwijs wordt een versnelling hoger geschakeld. De vijftig leden vertegenwoordigen klassiek en eigentijds geïnspireerde keukens. En zowel fine dining als bistronomische restaurants uit heel het land zodat het gedachtegoed breed gedragen wordt. NorthSeaChefs kijkt voor het eerst even over de grens en verwelkomt Sergio Herman en Syrco Bakker als Zeeuwse chefs die actief zijn aan de Noordzee.

Onderzoeksteams
Zes keer per jaar ontvangen de NorthSeaChefs leden een “blue box” met circa tien kilo aan onbekende vissoorten plus wetenschappelijke informatie waarmee ze in de keuken aan de slag moeten gaan. Hun culinaire resultaten worden nadien verzameld en voor het publiek via de website http://www.northseachefs.be toepasselijk en kenbaar gemaakt. Doel is daarmee bekendheid en vraag naar respectvol gevangen onbekende vis te vergroten.

nsc_Header-B600
Sergio Herman, Filip Claeys, Rudi Van Beylen, Syrco Bakker

Impact met steenbolk
Concrete resultaten van vijf jaar actieve werking en impact op de publieke opinie zijn er volop. Een tot voorheen nagenoeg onbekende smaakvolle vis als steenbolk is inmiddels via verkoop in restaurants, supermarkten, voedingswinkels en openbare markten ingeburgerd. Steenbolk wordt niet langer als ‘waardeloze’ bijvangst over boord gegooid maar vertegenwoordigt door zijn opmerkelijk gestegen populariteit een inkomen voor visser en verkoper. En de consument ontdekte een lekkere, lokale én prijsgunstige vis als alternatief voor overbeviste soorten of exotische kweekvis.

Succes van onderuit
De vangst van onze Noordzeevissers wordt dus beter gewaardeerd. Tegelijkertijd vergroot zo het bewustzijn bij het publiek rond het waarderen van minder bekende vissoorten uit onze Noordzee. NorthSeaChefs bewijst hiermee hoe de aangehaalde problematiek van bijvangst van onderuit – en niet door de overheid – op het voorplan word gebracht. Daarvoor ging de organisatie een samenwerkingsverband aan met Gadus, de tweede grootste visverwerker van het land. Via deze weg slaagt NorthSeaChefs erin om de minder bekende vissoorten met succes in de koeltoog van Metro Cash & Carry te krijgen.

Overzicht nieuwe leden: 

  • Sergio Herman – AIRrepublic, Pure-C, The Jane
  • Syrco Bakker – Pure-C
  • Pierre Résimont – L’Eau Vive
  • Thomas Troupin – La Menuiserie
  • Jeremy Girvan – GJCOOK
  • Clement Petit-Jean – La Grappe d’Or
  • Christophe Pauly – Le Coq au Champs
  • Bruno Timperman – Bruut
  • Willem Hiele – Willem Hiele
  • Marcello Balardin – OAK
  • Michael Yates – Sail&Anchor
  • Angelo Roseel – La Durée
  • Thijs Vervloet – Colette
  • Stijn De Vreese – Bernard & Benoit De Witte
  • Tom Van der Eecken – Gourmet Events
  • Christophe Snauwaert – Toi, moi et la Mer
  • Jo Lemmens – Restaurant U
  • Sean Uytterhaegen – KOXX
  • Luc Godon & Marc Greveling – PIVA
  • Sofie Gaytant – Sofie’s Choice
  • Edwin Van Goethem – ‘t Korennaer
  • Bart Gils – Signatuur
Advertenties